tel. 507-652-100
joannapys@gmail.com

Odpowiednie odżywianie

Czy wiesz, dlaczego diety stosowane przez Ciebie dotychczas nie przynosiły efektów? Sprawdź, jakie błędy żywieniowe szkodzą najbardziej.

  1. Mało urozmaicone posiłki  Nie ma produktu spożywczego, który dostarczałby wszystkich składników pokarmowych w odpowiednich ilościach i proporcjach. Rozmaitość produktów chroni przed niedoborem lub nadmiarem określonych składników pokarmowych
  2. Spożywanie nadmiernej ilości soli – dużo większej niż zaleca Światowa Organizacja Zdrowia, czyli 5 g w ciągu całego dnia, co odpowiada objętości płaskiej łyżeczki od herbaty.
  3. Wynika to z faktu, iż sól jest dodawana w dużych ilościach podczas przemysłowej produkcji żywności, przy produkcji konserw, wędlin, serów, kiszonek, wędzonek, marynat, a także zup w proszku i niektórych przypraw.
    • Zaleca się ograniczanie spożycia soli tradycyjnej poprzez rezygnację z dosalania potraw przy stole lub zastępowanie jej różnego rodzaju mieszankami ziołowymi i przyprawami.
  4.  Wysoka podaż tłuszczów nasyconych i cholesterolu pokarmowego
    • Zmniejszenie spożycia tłuszczów można osiągnąć poprzez: zastępowanie produktów „tłustych” produktami „chudymi” oraz stosowanie różnych technik kulinarnych tj. gotowanie, pieczenie czy duszenie bez dodatku tłuszczu. Tłuszcze zwierzęce są mniej korzystne dla naszego zdrowia niż tłuszcze roślinne, ponieważ zawierają w swym składzie nasycone kwasy tłuszczowe i cholesterol.
    • Ograniczenie spożycia tłuszczów zwłaszcza zwierzęcych i produktów obfitujących w cholesterol jest nieodzownym warunkiem profilaktyki chorób układu krążenia, miażdżycy. Ograniczenie spożycia tłuszczu ma również istotne znaczenie w zapobieganiu i leczeniu otyłości.
  5. Zbyt duże spożycie słodyczy. Słodkości, po które tak chętnie sięgamy niestety zawierają:
    • wysoką zawartość cukru, tłuszczu;
    • niską zawartość witamin i składników mineralnych.
    • Taka mieszanka nie odżywia naszego organizmu, a jedynie „na szybko” zaspokaja głód. Duże ilości cukrów prostych powodują gwałtowny wyrzut insuliny do krwi, dzięki czemu szybko czujemy się nasyceni. Jednak po chwili poziom ten obniża się i …głód powraca. Wtedy sięgamy po kolejną porcję lodów, czekoladkę, batonika itp. W ten sposób tworzy się zamknięte koło.
  6. Nieregularne spożywanie posiłków oraz zastępowanie ich wysoko przetworzonymi przekąskami, które prowadzą do nadmiernego odkładania się tkanki tłuszczowej.
  7. Zbyt małe spożycie węglowodanów złożonych (pieczywo razowe, kasze) oraz roślin strączkowych.
  8. Zbyt małe spożycie warzyw oraz owoców.
    • Zaleca się spożycie 5 porcji po ok. 80 g dziennie. Niski poziom spożycia tych produktów (poniżej 400g/osobę/dzień) jest jednym z kluczowych czynników ryzyka rozwoju chorób dietozależnych w krajach rozwiniętych.
  9. Małe spożycie tłuszczów roślinnych.
  10. Niskie spożycie ryb zwłaszcza ryb morskich.
  11. Nieprawidłowe nawyki żywieniowe – mogą być przyczyną ponad 80 różnych chorób.
    • Już ponad 1/3 ludności w Polsce (ponad 12 milionów ludzi) cierpi na choroby dietozależne takie jak:
      • otyłość
      • choroby nowotworowe,
      • miażdżyca,
      • nadciśnienie tętnicze,
      • choroby serca i wątroby,
      • osteoporoza,
      • nadwaga,
      • próchnica zębów,
      • depresja